torsdag 4 januari 2024

Vävstolarna - Farmor Ingrid

Farmor Ingrids vävstol var den som min svärmor vävde alla sina mattor på men även handdukar och enkla drälldukar. Den stod i källaren med gott om utrymme för mattrasor och annat man kan behöva. 

Den är ganska låg och jag tror att anledningen till att min svärmor inte använde vävstolen Karolina som fanns på gården när de flyttade in var just att den var så stor och hög. Min svärmor var kort och säkert var en låg vävstol bekvämare för henne att sitta och väva i. Hon fick hjälp att hitta en för sig bättre vävstol. 

Jag hjälpte henne att dra på sista mattvarpen och hon vävde ungefär hälften tills hon inte längre förmådde att fortsätta. Efter att hon gick bort kom vävstolen till mig och jag vävde min långa salsmatta ur samma uppsättning. Ännu lite varp fanns kvar när vi flyttade tillbaka vävstolen till Stora Hornsved och logen där en deltagare vävde mattor 2022. Den allra sista metern av varpen har jag vävt en dörrmatta av som är kortare än bred, dvs den kommer att ligga på andra hållet mot vanligt innanför dörren. En lek med teknik och färg där partier likt tegelstenar framträder. Nu kommer jag att slänga solven för de är så sköra och jag har fått knyta i nya för att slutföra varpen. 

 

Några trasvävar ur Svärmor Ingrids sista varp. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar