torsdag 4 januari 2024

Vävstolarna - Mamma Sivs

Mors eller jag borde nog skriva Sivs vävstol är den min mamma vävde sina flesta vävar i. 

En bra och stadig vävstol som mamma byggde på med en andra garnbom för att kunna väva bl a munkabälte på längden där man gör två varpar som har olika invävning. Hon letade och lyckades hitta en annan gammal vävstol som hade exakt lika lång garnbom (lika bred vävstol). Den vävstolen är tillverkad av ek, ovanligt här i Småland. 

När vi tömde mammas och pappas hus försvann på något sätt knäbommen i flytten. Jag kommer att tillverka en ny till våren för knäbommen behövs i vävstolen. Många kära minnen av mammas vävstol gör att jag funderar på att flytta hem den till mig och att den får bli mitt förstaval hemma.


Här syns de nyare fästena långt ner för en andra garnbom (utan bom just nu). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar